Hvordan lykkes du med å markedsføre bedriften din på Facebook?

6 Facebook-tips som vil gjøre markedsføringen mer vellykket

Facebook har 1,8 milliarder aktive brukere hver eneste dag, og de eneste to nettstedene som har mer internettrafikk er YouTube og Google. Det er derfor ikke utenkelig at målgruppen din også finnes på Facebook – og derfor bør bedriften din selvsagt også være til stede!

Facebook endrer sin algoritme og tvinger bedriftene til å markedsføre

Etter at Facebook endret algoritmen i deres nyhets-feed, er bedrifter nesten tvunget til å markedsføre sine innlegg hvis man faktisk vil bli sett. For å forstå hva man skal gjøre for å oppnå resultater, må man vite de viktigste endringene i henhold til algoritmen, disse er:

  • Færre overskrifter med «clickbait» (villedende overskrifter som får deg til å klikke på lenker, for eksempel uten at du får noen reell verdi ut av det).
  • Prioriter videoinnhold – spesielt live-videoer.
  • Hyppigere visning av innlegg fra venner og familie (men færre fra bedrifter).
  • Større vekt på engasjement (kommentarer, delinger og reaksjoner er best) i stedet for “likes”.
  • Redusert «engagement»-innlegg som direkte ber brukeren om å dele innlegget eller følge siden deres.

Endringene er utvilsomt til fordel for brukeren – men ikke til bedrifter som ønsker forbedre markedsføringen sin. Derfor må man nå være mer strategisk når det gjelder materialet man velger å markedsføre.

Har du en bedrift du vil markedsføre på Facebook?

De fleste har en bedrift der de ønsker å markedsføre på med Facebook Ads. Her er 6 tips om hvordan du bør gå frem:

1. Du må ikke spamme med posts

I de gyldne dagene var strategien å legge ut flere ganger om dagen hver eneste dag. På denne måten var man sikker på at de som fulgte deg, fikk se minst én av innleggene når de logget seg inn på Facebook. Men det fungerer ikke lenger! I dag er det en risiko for å bli assosiert med spam. Videre har studier vist at hvis brukerne ser mye fra én enkelt kilde, desto mer sannsynlig er det at de slutter å følge siden.

  Derfor er lastehastigheten på nettstedet ditt viktigere enn du tror!

Så hvor mange ganger kan du poste maksimalt om dagen? Det er delte meninger om hvorvidt du skal legge ut maksimalt en eller to ganger om dagen – dessverre finnes det ikke ett riktig svar. Derimot, som en tommelfingerregel er det bedre å legge ut for lite enn for mye.

2. Fokuser på kvalitet i stedet for kvantitet

Ville du likt å se på et uskarpt bilde tatt i dårlig belysning – helt sikkert ikke. Derfor må du sørge for at du har god belysning, høy lydkvalitet – og et fengende motiv når du laster opp bilder og videoer. Deler du f.eks. artikler og blogger, må beskrivelsen være interessant, og når brukeren går inn på selve nettsiden må denne leve opp til det du annonsere i posten.

Hvordan lykkes med å markedsføre bedriften din på Facebook

3. Lag mer videoinnhold

Brukere samhandler generelt mer med videoer – og live-videoer er en enda større gullgruve. I tillegg har live-videoer en fordel med at de er enkle å produsere, ettersom du bare slår på kameraet og klikker på start. Videoer med størst engasjement inkluderer bl.a. enkle tips og triks eller produktdemostrasjoner. Unngå videoer som ser ut som reklame!

4. Få i gang “engagement”

Engasjement er viktig når det gjelder hvor mye som dukker opp i en brukeren sin nyhetsfeed. For å få brukere involvert, prøv å starte en samtale der de vil delta – og det er lettere sagt enn gjort.

NO-GO: «Like hvis du tror at hunder er søtere enn katter!»
ENORM GO: “Liker du hunder eller katter best? Og hvorfor? Del din mening med oss. ”

  Gode Call-Only Ads Nyheter!

Du kan lage innhold der du krever brukeren sin mening, appellerer til deres følelser og knytt dem sammen med en bestemt hendelse eller tilbud som kan resultere i likes, delinger og kommentarer. Du kan også henvise til relevante nyheter som kan fremkalle ulike reaksjoner blant publikum.

5. Legg ut til rett tid

Tenk på målgruppen du vil nå. Er det f.eks. skolelærere, som er målgruppen din, så er det stor sjanse for at de ikke er online mellom kl. 8.00 om morgenen og kl. 15.00 på ettermiddagen. Hvis du går etter foreldre, er det sannsynligvis tidlig på morgenen eller sent på kvelden når barna sover og de selv har fri fra jobben.

6. Det lønner seg å “booste” innleggene dine

Nå har vi dekket noen av de organiske metodene du kan bruke til å markedsføre bedriften din på Facebook (dvs. uten bruk av annonser). Derimot, hvis du vil øke den organiske rekkevidden, må du supplere med en kombinasjon av “boostede” innlegg, Facebook-annonser og retargeting. Heldigvis er Facebook en av de billigste plattformene å annonsere på – og målretting mot dine potensielle kunder er fantastiske!