Endringer i Google Merchant Center kan påvirke synligheten på produktene dine

Viktig oppdatering i forhold til produkt-ID’er

Det kan være på tide å gjennomgå Google Merchant Center-kontoen din en gang til. Det er fordelaktig å være sikker på at alle produktidentifikasjonene dine er akkurat som de burde være. Spesielt i forhold til de nye endringene er det enda mer viktig – feil i produkt-ID’ene dine kan koste deg dyrt!

Google har kunngjort at håndheving av unike produktidentifikasjoner (også kjent som UPI) for Shopping-annonser vil bli oppdatert i 23 land.

Hva er egentlig en UPI?

En UPI (Unique Product Identifier) ​​er en unik identifikator som er knyttet til et produkt. Med andre ord er det en produkt-ID. Vanlige UPI er for eksempel globale delenumre (GTIN), produsentens delenumre (MPN) eller merkenavn.

Hva har endret seg i forhold til håndheving av unike produkt-ID’er?

Tidligere ble produkter uten UPI’er automatisk avvist i Google Merchant Center og ble ikke vist i shoppingfeeder. Med den nye oppdateringen kan produkter som mangler UPI være med i shoppingannonser likevel – men det finnes en ulempe til dette. Produkter som ikke har UPI (eller riktig UPI) vil bli nedgradert i visningene. Dette betyr at produkter fra selskaper med riktig UPI vil få mer eksponering enn deg hvis du ennå ikke har kontroll over dine UPI’er.

Med andre ord er det slik at uten riktig UPI vil produktene dine bli rangert lavere enn konkurrentene sine produkter, som har sørget for å ha de rette UPI’ene.

I tillegg må du ikke prøve å ta en snarvei dersom du ikke finner en UPI for et av produktene dine. Hvis du setter “identifier_exists” til “false”, og Google er klar over at det finnes en UPI for produktet, vil den bli avvist og ikke vises i det hele tatt. Hvis du ikke kjenner UPI til et produkt, bør du i stedet sette «identifier_exists» til «true» og la UPI-feltet være tomt frem til du mottar informasjonen du trenger fra produsenten.

  Legg opp produktene dine helt GRATIS på Google Shopping!

Det siste du må være oppmerksom på er at GTIN’jer er unike ID-er. Så hvis du bruker samme GTIN for flere av produktene dine, vil de også bli avvist og dermed ikke vises i feeden.

Hvorfor er disse endringene viktige?

Faktisk er det uten tvil en enorm endring at man kan få eksponering i Google Shopping for produkter som ikke har UPI. I utgangspunktet betyr dette at det er bedre å ikke ha en UPI, enn å ha en som er feil eller ugyldig.

Det er imidlertid en reell fordel å ha den riktige informasjonen. Dette gjelder spesielt der det er flere konkurrenter som muligens annonserer for de nøyaktig samme produktene. De som har korrekte og fullstendige identifikasjonsdata blir prioritert fremfor de uten denne informasjonen.

Dersom det skulle oppstå noen spørsmål rundt dine shopping kampanjer i Google Ads, kan du alltid ta kontakt med oss!