Ta vare på det du bryr deg om! Hvem eier annonsekontoen din?

Hvis du ikke eier Ads-kontoen din, risikerer du å miste alt sammen!

I vår bransje kommer vi over flere bedrifter som verken har tilgang eller eierskap til sin egen Google Ads-konto – noe som er helt uforståelig!

Et reel eksempel på hvorfor du må eie din egen Google Ads-konto

Det er nesten som du tror du eier et hus, og du planlegger å selge så fort du har fått det reparert av håndverkere. Men på selveste salgsdagen finner du ut at huset bare ble leid til deg og at du faktisk aldri eide det selv.

Det er ganske tankevekkende, og dessverre ser vi flere og flere av de større markedsføringsbyråene som tar utbytte ved å ikke å gi kundene sine tilgang til sin egen Google Ads-konto.

8 grunner til hvorfor du bør eie din egen Google ads-konto

I den anledning gir vi deg noen gode grunner til hvorfor du bør eie kontoen din:

          1. Du får muligheten til å administrere kontoen din selv en dag

Er du en av dem som en dag selv ønsker å administrere annonseringen? Eller har du planer om å overlate håndteringen til et annet markedsføringsbyrå? Uansett hvilken strategi du lener deg mot, må du ha full tilgang til Ads-kontoen din. Hvis du ikke har det, vil det være umulig å fortsette å jobbe med det som allerede er opprettet og optimalisert i kontoen – og da er det helt tilbake til start!

          2. Du kan til og med holde øye med om markedsføringsbyrået ditt gjør jobben sin

Hvordan kan du være sikker på at det jobbes kontinuerlig med kontoen slik det ble lovet? Med full tilgang har du muligheten til å følge med om kontoen din faktisk blir optimalisert. Du kan sammenligne det litt med en urtehage – det er viktig at den blir tatt vare på og pleiet. Hvis det ikke vedlikeholdes, kommer ugress og annet smuss, og da får du aldri fine, solmodne tomater eller rosmarin til lapskausen din. Kort sagt, sørg for at du får mest mulig ut av Google-annonseringen.

  Er den automatiserte Google 'Smart' Shopping egentlig smart?

          3. Hvis du ønsker å selge virksomheten din

Den elektroniske plattformen din er en del av virksomheten din, enten du har en nettbutikk eller et håndverkerfirma med én enkeltperson. Dette fordi den tilknyttede Google Ads-kontoen har stor verdi hvis man er ute etter å kjøpe en virksomhet.
For eksempel vil det å ha en konverteringsfrekvens på 5% føre til at fem personer vil kontakte deg for hvert hundre mennesker som finner deg gjennom Google-annonsene dine. Av de fem blir kanskje to av dem kunder. For hver kunde kan det være et overskudd på 5.000 kr i gjennomsnitt – dvs. 10.000 kr ekstra per dag. Men hvis du ikke eier Ads-kontoen din, kan du derfor ikke bruke dette argumentet i forhandlingen med den nye eieren. Tenk langsiktig!

          4. Bli bedre kjent med markedet

Det kan ta lang tid å finne alle effektive søkeord, samt sortere ut alle søkeordene som ikke gir noen konverteringer. Derfor kan du bruke søkeord som allerede er opprettet i kontoen din – men bare så lenge du har tilgang til den og alle søkeordene.

          5. Bruke de negative søkeordene

I tillegg til de effektive søkeordene dine, har du også muligheten til å ekskludere irrelevante visninger ved å bruke negative søkeord. Ads-kontoen din kan godt ha over 1000 negative søkeord. Hvis ingen eller bare noen få negative søkeord er lagt til i kontoen din, bør det absolutt ringe en alarmklokkene!

          6. A/B-test av annonsetekster

Har du ikke har eierskap til ads-kontoen din mister du alle tester som er laget, rett og slett fordi du ikke har tilgang til dataene dine. Uten eierskap har du ikke en eneste sjanse til å finne ut hva som fungerte bra eller ikke så bra. Hvis du ikke kan lene deg på de faktiske dataene, er det akkurat som å skyte i blinde.

  Er hjemmesiden din SSL-sertifisert - eller mister du 60% av alle besøkende?

          7. Tilknytning av Google Analytics-kontoen din

Av de som ikke har eierskap til sin egen Ads-konto, er det utrolig mange som ikke får den koblet til Google Analytics-kontoen sin, som er et viktig analytisk verktøy.

          8. Fremtidig markedsføring

Kontoen din har en betydelig historie som du bør beholde. Denne historien viser bl.a. hva som er gjort av endringer og forbedringer av kontoen. Det kan gi deg innsikt som gagner deg og kan bidra til å legge grunnlaget for dine fremtidige markedsføringsstrategier.

Hva er egentlig det verste som kan skje?

Vi kan ikke understreke det nok! Hvis du eier kontoen din, beholder du ALT som er gjort på kontoen din over tid. Så vi vil gjerne spørre deg: hva som er det verste som kan skje med at du faktisk eier din egen Google Ads-konto?

Faktum er at det ikke er en eneste god grunn til at du ikke skal få eie din egen Ads-konto.

Du kan lese mer her om hvordan vi på CNH Media jobber effektivt og dedikert med din Google Ads!