Er den automatiserte Google ‘Smart’ Shopping egentlig smart?

Sammenslåingen av Google Shopping og Remarketing reduserer annonsørens kontroll

Det er ingen hemmelighet at Google har et stort fokus på maskinlæring og automatisering av flere tjenester. Av denne grunn er Google sin Smart Shopping-kampanje slått sammen med Google Responsive Remarketing. Hensikten er å utvide rekkevidden til Shopping-annonsene dine – ikke bare til søkenettverket, men også til andre plattformer som for eksempel Youtube og Gmail.

Hvordan fungerer egentlig denne Google Smart Shopping-kampanjen?

Kampanjen fungerer ved å vise din eksisterende produktfeed over hele nettverket gjennom forskjellige annonser – men ikke bekymre deg, du trenger ikke å gjøre noe. Alt dette ordnes av Google sin maskinlæring, noe som betyr at all målretting, alle resultater og alle avgjørelser blir lagt inn i Google sine automatiserte systemer.

Hvis du er med så langt, roser vi deg! Vi blir litt tekniske og nerder innimellom, men fortsett gjerne lesingen! Du vil få noen fine gullklumper underveis i denne artikkelen.

Googles AI (kunstig intelligens) har til oppgave å finne ut hvilke søkeord som utløser en bestemt annonse. Bedriftene tilbyr dermed produkter i stedet for bestemte søkeord for Shopping-kampanjen. Med andre ord, søkeordene forsvinner.

Les gjerne mer om Smart Shopping-kampanjer.

Google Smart Shopping - En automatisert fremtidTenk deg om to ganger før du overlater kontrollen

Selv om teknologien kan fungere veldig bra, i tillegg at det gir deg mindre arbeid som annonsør, er det noen faktorer du bør ta i betraktning før du hopper på bølgen.

Før fusjonen hadde Google Remarketing og Google Shopping to veldig ulike funksjoner. Remarketing lar deg bringe kunder tilbake til nettstedet ditt for f.eks. for å fullføre et kjøp. Mens Google Shopping er et verktøy som brukes til å skaffe nye kunder, samt øke bevisstheten rundt merkevaren. Derfor bør du vurdere hvordan målet med en Google Smart Shopping-kampanje harmonerer med bedriftens markedsføringsstrategi.

  Ta vare på det du bryr deg om! Hvem eier annonsekontoen din?

Det du må tenke over før du bruker Google Smart Shopping-kampanje

Før du bruker Google Smart Shopping-kampanjen, må du være oppmerksom på følgende:

  1. Du kan ikke se hvor mange nye kunder du får gjennom remarketing.
  2. Du kan ikke by over konkurrenterne sine produkter. Det vil si at det tar mye arbeid å få en ny lansering av et produkt som skal prioriteres i visning.
  3. Hvis du vil gjøre et produkt mer synlig med tanke på stor tilgjengelighet på lageret, kan det ikke gjøres.
  4. Hvis du vil øke produktvisningen på grunn av høy konkurranse, er dette ikke mulig.
  5. Du kan ikke bruke negativ kontroll (tilsvarende negative søkeord) for å unngå visning hvis produktet ditt er synlig på et sted som ikke er interessant for dine produkter.
  6. Mangel på tilbakemeldinger; du vet ikke hvilke søkeord som brukes for å finne produktene dine, noe som gir deg begrenset innsikt.

Når du overlater kontrollen til de automatiserte systemene, blir det også vanskeligere å beregne når du skal investere og hvor du har muligheten til å oppnå størst effekt.

Vil du vite om Google Smart Shopping passer perfekt for bedriften din? Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor og få hjelp fra en Google Ads-spesialist!

Meny