Lær trikset til å stjele konkurrentens potensielle kunder!
Kan du forestille deg å kunne fange en kunde før de handler hos konkurrenten din?
Selv om dette kan høres litt for bra ut til å være sant, har Google sin “Custom Intent Audiences“ noen triks i ermet som åpner for noen spennende muligheter for deg og din virksomhet.
Dette kampanjeoppsettet lar deg lage annonser målrettet mot bestemte kunder som er relevante for nettopp din virksomhet – inkludert besøkende som handler eller kikker seg inn til konkurrenten din.
Hva er Custom Intent Audiences?
Custom Intent er bygget på kundenes digitale handlinger i forhold til når de søker etter informasjon, veiledning eller handler online. Custom Intent Audiences er en måte å definere målgrupper der du senere kan markedsføre spesielt til dem med visuelle annonser i Google Displaynettverk (GDN) og YouTube. Med andre ord, denne typen kampanjer lar deg målrette displayannonsene dine mot personer som viser interesse for tjenester som ligner på dine egne.
Hvordan fungerer kundekapring med Custom Intent?
Vi vil kort ta for oss hvordan det vil fungere med å få nye kunder med Custom Intent Audiences.
Auto-created Custom Intent Audiences
Dette er forhåndsdefinerte segmenter som opprettes automatisk av Google. Disse segmentene er basert på “maskinlæring”, som tar utgangspunkt av de eksisterende og aktive kampanjene i Google Ads-kontoen din. Inntil videre er dette ikke tilgjengelig for de norske kontoene – og derfor ikke like spennende for oss i det norske markedet.
Definer dine egne segmenter
Du kan også velge å definere dine egne tilpassede segmenter ved å sette inn nøkkelord og/eller nettadresser. Hvis du bruker søkeord, har du muligheten til å nå et bredt publikum, ettersom du kan vise displayannonsene dine til brukere som søker etter de utvalgte ordene dine på Google.
Hvis du derimot velger å bruke nettsteder til konkurrentene dine, vil annonsene bli målrettet mot besøkende til de valgte nettstedene. Dersom du oppretter “Custom Intent Audiences” på en optimal måte, kan du tiltrekke disse potensielle kundene til din virksomheten i stedet. Når det kommer til hvordan du fokuserer enda bedre på Google Ads har vi enda mer informasjon rundt dette.
Begge metodene anses å tiltrekke relevante brukere under forutsetning av at det er iverksatt gjennomtenkte, aktuelle og relevante nøkkelord og/eller lenker!
Er du klar til å bruke Custom Intent Audiences?
Med Custom Intent Audiences blir konkurransen om forbrukerne større. Det vil si at du får beholde de besøkende så lenge som mulig. Du gjør dette ganske enkelt ved å ha et funksjonelt og oppdatert nettsted, som gir de besøkende et godt inntrykk og den beste kundeopplevelsen. Du vil ikke oppnå ønsket effekt ved å lede trafikk til nettstedet ditt hvis det ikke er klart for å motta, beholde og ikke minst konvertere de besøkende.
I tillegg bør du vurdere hva som skiller deg fra konkurrentene. Hvorfor skal de velge deg fremfor naboen? Gå inn i tenkeboksen og fremhev hva kundene får ut av å være kunde i akkurat din virksomhet.
Husk at Custom Intent Audiences også er tilgjengelig for konkurrentene dine som kanskje til og med leser dette innlegget selv – og det kan kun finnes en vinner! Vil du at det skal være deg?