Google-Lead Ads? Stjeler Google noen ideer fra Facebook?
Få potensielle kunder fra dine Google Ads!
Google har en annonseutvidelse for annonsører som ønsker å nå ut til enda flere potensielle kunder. Med denne utvidelsen vil det gjøres mulig å hente leads direkte fra tekstannonsene.
Hvis du er en av dem som stusser over at dette høres kjent ut, så er du ikke alene. Annonser som genererer potensielle kunder eller leads, er allerede tilgjengelige for annonsører på Facebook. Kopierer Google Facebook sine annonseformat?
Kopierer Google ideer fra Facebook?
På Facebook kan du få konverteringer direkte fra annonsene dine eller via messenger i form av e-postadresser, telefonnumre og lignende.
Selv om dette ikke er første gang Google prøver å hente ut leads fra søkeannonser, kan man likevel ikke la være å lure på om deres nye innsats kan skyldes Facebook sin suksess med Lead Ads. Les mer om Facebook Lead Ads.
I 2010 testet de et lignende konsept, hvor potensielle kunder ble sendt til annonsører via e-post – men denne utvidelsen nådde aldri sin beta-fase.
Google har muligens jobbet lenge med å perfeksjonere dette, bare tiden vil vise om den tredje gangen vil fungere bedre for Google.
Hva kan vi forvente av utvidelsen?
Utvidelsen ligner så langt på den velkjente salgsfremmende utvidelsen, men i stedet for den klassiske prislappen vises en utklippstavle i stedet.
Du kan velge mellom forskjellige CTAer som «Les mer», «Abonner», «Bestill nå», «Motta tilbud» og mange flere, noe som gjør det mulig å bruke skjemaet til forskjellige formål for forskjellige selskaper. I tillegg er det mulig å legge til en fengende tekst, som kan bestå av opptil 30 tegn.
Selve skjemaet inkluderer en overskrift, firmanavn og en beskrivelse som kan bestå av opptil 200 tegn. Hvis du vil, er det også mulig å legge til et bilde i skjemaet.
Informasjonen du kan få fra brukerne er begrenset til navn, e-post, telefon og postnummer. I tillegg må selvfølgelig en lenke til personvernreglene dine være inkludert, og brukerne må også godta Google sine vilkår.
Informasjonen fra dine potensielle kunder blir sendt til ditt CRM-system, hvor du mottar kunde-leads i sanntid.
Er det en god idé å få potensielle kunder fra Google?
Google sine skjemaer er ekstremt brukervennlige og vil derfor mest sannsynlig hjelpe annonsører med å generere flere potensielle kunder fra søkeannonsene. Imidlertid bør man sannsynligvis forvente å overvåke nøye kvaliteten på kunde-leads’ene. Noen annonsører klager kanskje over at bare svært begrensede data kan innhentes fra den nye utvidelsen, men årsaken til dette er ganske enkel. Dette er fordi det er lettere å overføre potensielle data på en riktig måte til salgssystemer, noe som kan spare annonsører mye tid og energi på sikt.
I tillegg viser flere studier at jo mindre en potensiell kunde har å fylle ut, jo større er sannsynligheten for at brukeren vil fullføre innleveringen av skjemaet. Så vi bør absolutt sette pris på begrensningene.
Men skal man da bruke utvidelsen eller ikke?
Å ha flere potensielle kunder betyr å ha flere salgsmuligheter, og det er derfor det er en veldig god idé.
Dersom du og din bedrift er klare for å ta imot nye potensielle kunder kan Lead Ads være noe for dere. Eller kanskje du er en eiendomsmegler som ønsker å finne interesserte i å kjøpe hus, da kan du motta deres kontaktinformasjon og ta kontakte direkte med kundene. Dette er spesielt nytting når det er en lengre kjøpsreise for kundene før de tar avgjørelsen med å kjøpe fra nettopp deg!