Google Ads NO-GO! Faller Du I Disse Tre Fellene?

1. KUN én annonsegruppe

Google Ads har nå eksistert i nesten 20 år. Til tross for dette er det fortsatt langt fra uvanlig å komme over en Google Ads-konto der det kun er opprettet én annonsegruppe for alle produktene – og dette er en enorm NO-GO!

Du kan rett og slett ikke oppnå det fulle potensialet i annonsene dine hvis du har panner, kniver, vaser og gryter som nøkkelord i én samlet annonsegruppe. Mest sannsynlig vil du få dårlig kvalitetspoeng på søkeordene dine, som i verste fall vil bety at du må betale mer enn dobbelt for ett klikk, sammenlignet med hva konkurrentene dine betaler. Videre betyr dårlig kvalitetspoeng at Google anser annonsen din som mindre relevant enn andre annonser, og synligheten din vil derfor reduseres.

Er du usikker på om du gjør feil i Google-annonseringen? Få en gratis Google Ads sjekk av oss i CNH Media!

2. ALT satt opp under én kampanje

Denne type «feil» er ikke like stor som å kun ha én annonsegruppe, men det er fortsatt ikke den optimale strukturen for kontoen din. Det er flere grunner til dette, men her er de to av de viktigste grunnene til at du bør opprette flere kampanjer:

  1. Det kan lett bli forvirrende hvis du har mer enn 30 annonsegrupper med flere forskjellige produkter under én og samme kampanje. For eksempel overtok vi administrasjonen av en Google Ads-konto med mer enn 200 annonsegrupper i én kampanje! Det vi gjorde var å flytte dem ut i flere kampanjer, slik at det ble dannet en klar oversikt før man i det hele tatt kunne gjøre annet arbeid på kontoen – uten oversikt faller det hele sammen.
  2. Hvis du bare har én kampanje, er det bare mulig å ha ett budsjett. Med mindre alle produktene dine selger like bra, og det er ingen sesongbaserte svingninger i virksomheten din, og du kjører ikke med spesifikke tilbud og så videre, kan det fungere – men vi vil likevel på det sterkeste fraråde det! Årsaken til dette er at det er bedre å ha flere budsjetter, bud og budstrategier. Det vil være lettere for deg å fordele annonseringspengene dine der du kan se at det er fornuftig å bruke de i forhold til anskaffelse av kunder og kostnad per konvertering. Benytt deg av 80/20-regelen – 20% av innsatsen din skal gi deg 80% tilbake.
  Få mange flere kunder med konverteringssporing

3. ALT for brede nøkkelord

Vi ser det igjen og igjen når vi overtar administrasjonen av Google Ads-kontoer – søkeordene er altfor brede.

For eksempel, hvis du er rørlegger, er det ikke nødvendig å ha nøkkelord som radiator eller gasskomfyr som kan skrives på Google av brukere i flere forskjellige sammenhenger som aldri vil lede til nye kunder. I stedet anbefales mer spesifikke nøkkelord, som for eksempel:
+installasjon +gasskomfyr
eller
+reparasjon +gasskomfyr

Hvis du ikke selger radiatorer, er det rett og slett et fór bredt nøkkelord. Dersom du faktisk selger radiatorer er fortsatt søkeordet for bredt – spesielt hvis du har et begrenset budsjett.

Få en gratis gjennomgang av Google Ads-kontoen din! Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor.