Få mange flere kunder med konverteringssporing

Hold oversikt over konverteringssporing – det utgjør en STOR forskjell for bedriften din!

Hvis du har et nettsted der henvendelsene ikke spores, er det på tide at du nå ser nærmere på dette. Det er viktig å vite hva som skaper dine kundehenvendelser. Hvis markedsføringsbyrået ditt ikke har satt opp konverteringssporing, anbefaler vi at dere tar en prat for å lettere forstå hvor potensielle kunder eller salg kommer fra. Dermed går dere glipp av viktig detaljer som er avgjørende når dere vurderer hvor dere bør investere, slik at du får mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet.

Helt enkelt hva du må spore og hvorfor du bør spore

Vi deler her med deg en hurtigguide slik at du enkelt kan finne ut hva du MÅ spore og hvorfor.

1. Kontaktskjema for dine kunder og konverteringssporing

Via Google Tag Manager kan klikk og e-poster som kommer gjennom kontaktskjemaet ditt spores. Det er også mulig med 100% sporing hvis du f.eks. har en «Takk for din forespørsel»-side, med en ny URL som vises når potensielle kunder fyller ut kontaktskjemaet. Dette er også en god indikator på hvilke områder av annonseringen som fungerer bedre / dårligere enn andre, og derfor bør du uten tvil bruke sporing på kontaktskjemaet.

2. Konverteringssporing gjennom interessante nyhetsbrev

Vet du om mottakeren av nyhetsbrevet ditt klikker seg videre fra e-posten din til nettstedet?

Via e-postsystemet ditt kan du se hvor mange som har åpnet e-posten og klikket på de forskjellige koblingene som finnes i meldingen.

Dersom du sporer nyhetsbrevene kan du se hva brukerne faktisk gjør på nettstedet ditt. Du kan se hvilke sider de besøker, hvor lenge de er på siden din, om de registrerer seg eller foretar et kjøp.

  👉 5 spørsmål du lurer på rundt SEO blir besvart

Facebook Analytics, Google Analytics og Google Tag Manager – Dine tre nye beste venner!

Før du kan konfigurere konverteringssporing må du opprette og koble til de nødvendige programmene, som til slutt vil utgjøre sporingen. Du bør sette opp både Facebook Pixel, Google Analytics og Google Tag Manager.

Dette er ekstremt viktig, ettersom Facebook Pixel og Google Analytics hjelper deg med å spore trafikken din og samle inn data gjennom konverteringssporing – mens Google Tag Manager sørger for at handlingen blir sporet tilbake til nettstedet ditt. Dette igjen gir opphav til en såkalt «trigger», som avslører at en bruker f.eks. har klikket på kontaktskjemaet, prissiden, bestillingssiden, e-postadressen, telefonnummeret eller hva du selv velger å spore. Når du har samlet inn nok data, kan du analysere og konkludere i Google Analytics.

MERK! Facebook og Google fungerer på to forskjellige måter; den ene er personbasert, mens den andre er informasjonskapselbasert konverteringssporing. Det er derfor vi anbefaler at du ser på begge analyseverktøyene for å få et mest mulig virkelig bilde av dataene dine. Hvis du vil ha innsikt i hvor konverteringene dine kommer fra, så kan du stupe ned i Google Analytics. Hvis du derimot vil bli bedre kjent med målgruppen din, er det mye innsiktsfull data om brukernes oppførsel, interesser og demografi i Facebook Analytics.

GA Channels Goals

Ikke kast bort penger på dårlig trafikk!

Det kan ikke sies ofte nok .. Det er penger rett ut av vinduet å bruke annonseringskronene dine på dårlig trafikk – eller irrelevant trafikk. Det er avgjørende at bedriften din vises på de riktige stedene. Slik at du for eksempel får 50 virkelige brukere på nettstedet ditt, som kan bli 10+ potensielle kunder, i stedet for at du får inn 1000 brukere som ikke ender med å bli kunde hos deg.

  Nye verktøy for responsive søkeannonser fra Google!

Når alt dette er i orden, kan du ta neste steg og få Funnel satt opp, slik at du kan få ytterligere innsikt i hvem som kommer inn på kontaktsiden din, hvor de kommer fra, hvilken shoppingtur de har vært gjennom og hvor mange som til slutt blir kunder.

Så unngå å kaste penger ned i et svart hull! Få innsikt i forbrukernes oppførsel og få mer ut av markedsføringen din med riktig konfigurert konverteringssporing.

Hvis du vil spare tid, energi og frustrasjoner, kontakt oss slik at vi kan hjelpe deg med din hjemmeside!