Google Galleri-annonser, noe for din bedrift?

En av de mange annonseringsformene er de såkalte galleri-annonsene (eller Google Gallery Ads eller Gallery-annonsene), som er ment å gjøre det lettere for bedrifter å vise brukeren hva de kan tilby. Galleri-annonser er et visuelt format for tekstannonser som du til og med kan samhandle med.

Du kjenner sikkert uttrykket “et bilde sier mer enn 1000 ord”, se her et eksempel på annonseformen nevnt nedenfor:

Har det visuelle formatet ennå ikke overbevist deg? Så la oss legge opp et scenario for deg; Du leter etter en maler for å fikse de gamle, slitte veggene. Det er et hav av malermestere å velge mellom, men du kommer tilfeldigvis over en serie bilder av malerarbeid utført av en dyktig maler. Du blar gjennom før og etter bilder av arbeidet han har gjort før, og det ser uten tvil veldig bra ut. Går du videre og ser etter andre malere nå? Eller går du direkte inn og ser på nettsiden hans med en gang?

Hva er galleri-annonser?

Det som kjennetegner dette annonseformatet er de store, sveipende bildeelementene. Brukeren vil kunne bla gjennom opptil åtte bilder, som er avrundet med en CTA (call-to-action) som oppfordrer brukeren til å besøke annonsørens nettsted.

For å kunne lage galleri-annonser må du laste opp fire til åtte bilder, lage en beskrivelse på 70 tegn, og så er det mulig å lage opptil tre forskjellige annonsetitler.

Hvor vises de?

De kommer ikke til å tilhøre en bestemt kampanjetype. Galleri-annonser er ment å kjøre i søkekampanjene dine sammen med vanlige tekstannonser. Galleri-annonser vil derfor også konkurrere i samme auksjon som andre tekstannonser. Husk at når du oppretter annonsene at du unngår “No go” for Google Ads!

Hvordan gjøres betalingen av galleriannonser?

Annonsøren betaler for interaksjoner med galleriannonser på en av to måter; enten ved den velkjente kostnaden per klikk (CPC) eller ved å bli belastet hver gang en bruker sveiper gjennom tre bilder i galleriet (husk at minimum antall bilder du kan laste opp er fire). For å gjenta oss kort, innebærer CPC-metoden å belaste deg som annonsør når en bruker klikker på en av annonsene dine.

  Kvalitetspoeng, hva er dette og hva betyr det for dine Google annonser?

Hva kan annonsører forvente av resultatene?

Annonsører kan bruke galleri-annonser på flere måter, for eksempel ved å fortelle om et merke eller å introdusere nye produkter. I stedet for bare å kunne beskrive firmaet eller tjenesten din, kan du nå supplere med visuelt innhold for å støtte eller forbedre det du skriver i annonsene.

Tenk deg hvordan du nå virkelig kan fange brukerens oppmerksomhet og skille seg ut fra konkurrentene – du har nettopp fått et nytt verktøy for å vekke interessen hos den potensielle kjøperen. Hvis du selger smykker, kan du få målgruppen til å bli forelsket i de vakre ringene dine på et øyeblikk! Kun kreativiteten kan sette en stopper for det du kan presentere!

Google Galleri ads

Galleriannonser og konverteringer

Før du drømmer deg bort om hva fortjenesten skal gå til, bør du være oppmerksom på at det ikke er sikkert at du vil se så mange direkte konverteringer fra dette annonseformatet – galleri-annonser kan imidlertid generere konverteringer uten klikk, og sannsynligvis bidra til å skape konverteringer blant de kundene som har kommet lengre i kundereisen.

Google anslår at annonsegrupper med en eller flere galleri-annonser i gjennomsnitt kan gi opptil 25% flere interaksjoner (betalte klikk eller sveip) på mobile enheter i topplasseringen i søkeresultatene.

Siden galleri-annonser kun vises øverst i søkeresultatene, og registreringen konkurrerer med andre tekstbaserte annonseformater, kan man lure på hvordan disse annonsene blir utregnet i forhold til kvalitetspoeng. Google har valgt å la annonsører konkurrere på flere auksjoner dersom du har galleri-annonsen i din annonsegruppe.

Meny