10 i kvalitetspoeng: Hvordan bli Google sin bestevenn når det gjelder annonsene dine

Google kan favorisere dine annonser, hvordan? Her er tips til hvordan du får 10 i kvalitetspoeng!

Visste du at Google kan favorisere i forhold til annonsene du ønsker å kjøre? I denne artikkelen skal vi dele litt om hvordan du kan bli Google sin absolutt bestevenn, slik at du forsikrer deg de aller beste prisene når det kommer til annonsene dine.

Hva er egentlig kvalitetspoeng?

I en tidligere artikkel tok vi for oss hva kvalitetspoeng egentlig er, og hva det betyr for deg og dine annonser. Kort fortalt så byr du som annonsør på utvalgte søkeord. Deretter vil det muligens eksistere konkurrenter som også bruker de samme søkeordene som deg. Dersom du er bedre venn med Google enn dine konkurrenter så kan du faktisk få en bedre plassering uten at du behøver å betale mest.

Et eksempel på hvordan dette fungerer i virkeligheten

La oss ta for oss et reelt eksempel. Det finnes 3 frisører i Oslo området, disse heter Eline, Anne og Lasse. Alle 3 byr en pris på søkeordene “Frisør i Oslo”.

Eline legger inn et bud på 20 kr, Anne på 15 kr og Lasse på 5 kr. Automatisk vil man tenke at Eline vil ha topprangeringen, fordi hun byr mest, men derimot fungerer det ikke slik for den gigantiske søkemotoren.

Det at du byr høyest betyr ikke at du vinner og kommer først på rangstigen

Mange tror at de som byr høyest vil ligge høyest i rangeringen av annonsene, men slik er det ikke. Det er godt å vite, fordi da kan en liten bedrift fint konkurrere med større bedrifter. Da ofte mindre bedrifter ikke har like mye å rutte med slik som de store selskapene.

  Nye verktøy for responsive søkeannonser fra Google!

Som i eksempelet ovenfor, hvis Eline får kvalitetspoeng fra Google på 2, Anne får 7 og Lasse vil få kvalitetspoeng til 10. Så betyr dette at Lasse vil være høyest på rangeringen. Dette til tross for at han la inn et bud som var det minste av alle 3.

Bli Google sin bestevenn

Du må passe på at du gjør det du kan for at Google skal gi deg gode kvalitetspoeng

Når du oppretter ulike kampanjer i Google Ads, er det viktig at du skiller på en god måte alle de ulike tjenestene eller produktene som du tilbyr. Fordi det kan ha stor innflytelse på dine kvalitetspoeng. Videre bør du også ha noen områder i tankene for en god rangering:

  1. Det aller første du gjør før du skaper annonser er helt sikkert å sette et konkret mål for disse, det er viktig at man utfører dette med en tanke om å få flere potensielle kunder. Deretter må du selvfølgelig sette deg inn i skoene til dine potensielle kunder, et vanlig spørsmål kan være: “Hva er det kundene mine søker etter for å prøve å finne meg?”.
  2. Videre, når det kommer til hva kundene dine faktisk søker på, så kan det være ulike vinkler avhengig av hva kunden din er ute etter. Dersom du for eksempel er frisør, så kan det være at du tilbyr både fargebehandling, klipp av hår, kanskje manikyr og pedikyr eller andre flotte behandlinger som får oss til å føle oss vakre!
  3. CTR, eller nærmere forklart -> de som klikker seg inn på annonsene dine har stor påvirkning på dine kvalitetspoeng. Det er viktig at du legger inn riktige søkeord, slik at du har kontroll på at annonsen din er relevant.
  4. Når dine potensielle kunder klikker på annonsen din, vil de komme til din hjemmeside. Det er en helt del faktorer som avgjør om de får en god opplevelse når de besøker siden din. Vi skriver nærmere om hvilke tiltak du kan iverksette med å for eksempel forbedre lastehastigheten og sette opp et SSL sertifikat.
  Google Galleri-annonser, noe for din bedrift?

Her deler vi hvor mye penger du faktisk kan spare ved å se nærmere på dine kvalitetspoeng:

kvalitetspoeng på Google

Merk gjerne her at dersom du faller på kvalitetspoeng mellom 7-10, så sparer du penger. Utenom dette vil du muligens måtte betale en høyere pris enn dine konkurrenter.

Lurer du på spesifikke tips og råd til dine Google Ads, kan du godt snakke med oss som er eksperter på temaet!

Meny