«Skal du bruke Google Ads eller skal du bruke Facebook Ads?” – dette er det store spørsmålet
Hva er egentlig best, Google Ads eller Facebook ads? Det kommer an på bedriften din!
Ofte får vi spørsmål fra våres kunder om de bør bruke Google Ads eller Facebook Ads til sin bedrift. Vi skulle ønske vi kunne gi et direkte svar! Derimot kommer det veldig an på din bedrift, dine behov og hva dere faktisk tilbyr kundene deres.
Når bør man hive seg på reisen med Google Ads?
Den gigantiske og populære søkemotoren Google. Denne brukes av uendelige mange mennesker hver eneste dag. Den virker utrolig ved at hver og én kan raskt finne hvilken som helst informasjon som er interessant og nødvendig. Du har helt sikkert brukt den en del ganger allerede bare i dag, ikke sant?
Brukere av Google søker ofte på spesifikke produkter, servicer eller konkret informasjon. Dette kan for eksempel være en etterlengtet reise til utlandet, hvor finner man den nærmeste kiropraktor i nabolaget, eller kanskje hvor man kan få kjøpt verktøy for å pusse opp stuen.
Hvordan vet du om dette passer best for deres bedrift?
Google Ads passer ypperlig når det kommer til salg og kjøp av spesifikke produkter eller tjenester. Kundene vet allerede hva de ønsker seg, og de kommer til Google fordi de allerede er ganske langt i kjøpsprosessen – de besøker Google fordi de vil finne det de trenger på en rask og enkel måte.
Hvis du vil sette opp Google Ads skrev vi tidligere om hvordan du kan tilpasse din forhåndsvisning.
På den andre siden har vi Facebook Ads . Dersom vi oppretter disse med tanke på et spesifikt produkt eller service, vil det faktisk ikke virke optimalt. Plattformen er opprettet og designet for at venner kan holde kontakten, og man elsker å kunne ha et innsyn i hverandres liv og hva de bekjente gjør om dagene.
Hva kan vi forvente av Facebook Ads?
Dersom du og din bedrift tilbyr noe nytt, spennende og innovativt. Muligens et produkt eller en tjeneste dere vet kommer til å ta over verden eller i hvert fall landsbygda – så er absolutt Facebook noe for dere!
Noe nytt på markedet kan bety at motivasjonen eller ønsket om det dere tilbyr, ikke har blitt utviklet blant deres potensielle kunder helt ennå. Å tilby noe nytt betyr at kundene mest sannsynlig ikke vet om dette fantastiske produktet eller tjenesten som dere tilbyr. Nettopp her er Facebook Ads et veldig godt valg.
Gjennom denne plattformen kan dere vekke interesse for ditt nye produkt eller tjeneste. Dere har helt sikkert allerede definert deres målgruppe, og gjennom Facebook Ads kan dere dermed velge deres målgruppe for å kunne nå ut kun til dem. Mer enn to milliarder mennesker bruker plattformen hver måned – så uansett hva slags publikum dere vil nå, finnes de mest sannsynlig der.
Kjøpsprosessen til kunden gjennom Facebook Ads
Det er viktig at du ikke har stor forventning at målgruppen din på Facebook handler produktet eller tjenesten din ved første visning. Du må huske at det kanskje er første gang de har fått sett en annonse fra deg, og du vet det kan ta litt tid for noen å skape en følelse av at de trenger og har lyst til å handle akkurat denne varen eller tjenesten.
Etter du har vist målgruppen din annonser gjennom Facebook, er det viktig at du sender de videre til din nettside eller nettbutikk. Her kan dermed dine kunder få mer informasjon og se nærmere på hva du faktisk tilbyr. Noen av dine kunder vil sikkert ønske mer informasjon før de faktisk gjennomfører kjøpet.
Vi i CNH Media holder oss alltid oppdatert og det finnes interessant informasjon om hvordan Facebook samler inn informasjonen av sine brukere.
Ga denne sammenligningen mening? Vi har en god tommelfingerregel!
- Har du et spesifikt produkt eller tjeneste = Google Ads
- Har du noe nytt og revolusjonerende og vil vekke interesse = Facebook Ads
Vi vet at dersom du velger én type annonsering, må du vite at den ikke bør utelukke den andre. Disse to kan også jobbe helt fantastisk sammen, slik at du kan kunne følge den som besøker ditt nettsted. Dette betyr at dersom din potensielle kunde har besøkt din hjemmeside kan man deretter strategisk vise utvalgte annonser. På denne måten motiverer vi kunden til å endelig kjøpe din service eller vare – som absolutt er hele målet!
Hvis du åpner sinnet og tenker enda litt lengre i fremtiden vil vi nevne at du bør bruke Facebook Ads på de som allerede har sett dine Google Ads. Her begynner ting å virkelig bli interessant!
Har du noen spørsmål i forbindelse med denne informasjonen eller annet, vil vi bli veldig glade om du tar kontakt med oss!