6 Feil på hjemmesiden som man bør unngå for alt i verden!
Gjør du disse vanlige feilene når det kommer til webdesign?
Nettstedet er oftest sentrum for din online markedsføringsstrategi, og derfor er det viktig at du har en fin, presentabel hjemmeside som viser hva meldingen er og hvem avsenderen er. Dessverre ser vi mange som gjør vanlige feil som resulterer i at trafikken til hjemmesiden deres ikke genererer nok potensielle kunder eller salg.
Derfor har vi samlet en liste over 6 viktige feil for hjemmesiden som vi ser ofte og som lett kan unngås:
1. Du mangler CTA’er (Call to action – oppfordring til handling)
Dette er sannsynligvis en av de største feilene vi ser på hjemmesidene vi kommer over. For å gi den beste brukeropplevelsen, fortell brukeren hva, hvor og hvordan.
Ved å bruke CTA’er retter du brukerens fokus mot hva som er det neste steget i prosessen. Innholdet på hjemmesiden skal fortelle hvilken verdi produktet eller tjenesten din har, og avslutte med å fortelle hva du vil at brukeren skal gjøre. Det er ikke nødvendig å eksperimentere med måten du sier det på – gjør det enkelt. Kontakt nå, kjøp her, registrer deg, bestill nå osv.
Eksempler fra vår egen side:
2. Du bruker ikke Google Analytics til å måle ytelsen
Visste du at 75% av små virksomhetseiere IKKE bruker Analytics til å måle ytelsen til hjemmesiden deres? Det er en enorm NO-GO å ikke bruke viktige data du kan få fra analytiske verktøy som Google Analytics, der du blant annet kan se:
- Hvor de besøkende kommer fra – hvilke kanaler, plattformer, kampanjer osv.
- Når og hvor mange som skriver til deg, ringer til deg, kjøper fra butikken din osv.
- Hvor lenge de er på siden og om de har besøkt den før, hvor de forlater siden og mye mer.
Hvis du vil se vekst og fremgang i virksomheten din, er det viktig å analysere brukeratferd, ytelse og suksess på hjemmesiden din – slik at du deretter kan optimalisere!
3. Du har utydelig eller ingen Brand Messaging
Brand Messaging er en suksessfaktor for alle større merkevarer, og det er like viktig for deg. Brand Messaging refererer til all kommunikasjon som får kjøperen til å forholde seg til produktet eller tjenesten din. Det er her du påvirker dem, motiverer dem og får dem til å kjøpe. Du må fortelle hvorfor merkevaren din betyr noe, hvilken verdi den har og hvordan den skiller seg ut fra konkurrentene.
I bunn og grunn er Brand Message kjernebudskapet du implementerer i andre markedsføringsideer som logoer, slagord, mottoer, din visjon osv. Se for eksempel på eBays slagord:
“Connecting Buyers and Sellers Globally”
“Buy it, sell it, love it.”
Så du sitter kanskje nå og lurer på hvorfor ingen forstår merkevaren din eller handler med deg? Da vil du kanskje ta en titt på din Brand Messaging!
4. Din søkemotoroptimalisering (SEO) er utilstrekkelig
Det er selvfølgelig viktig å ha en moderne nettside med et profesjonelt utseende og et pent design, MEN det er ikke det eneste som teller. Det er selve innholdet som skaper eller ødelegger generering av trafikk og potensielle kunder. Godt innhold gir unik verdi og finnes i organiske søkeresultater – dvs. GRATIS klikk!
Det er ingen magisk formel man kan følge for å oppnå høy rangering i søkemotorene, men man bør holde hjemmesiden oppdatert med de nyeste SEO-trender og strategier.
Du får ikke en høy rangering over natten, men innsatsen er verdt energien og tiden.
3 SEO-tips alle bør følge:
- HTTPS: Google prioriterer visning av nettsteder med en sikker nettleseropplevelse, noe som betyr at https: // får bedre visninger enn http: // i søkeresultatene.
- Innhold i høy kvalitet: Brukere vil ha relevant, nyttig og oppdatert innhold. De fleste Google-søk er spørsmål, så sørg for at du gir dem svarene.
- Optimaliser for mobile enheter: De aller fleste Google-søk kommer fra mobile enheter, så det er et MUST at hjemmesiden din er optimalisert for smarttelefoner, nettbrett osv.
Vil du vite mer om SEO? Les også innlegget Teknisk SEO bør aldri undervurderes.
5. Du mangler eller har utydelig kontaktinformasjon
Det er viktig at dine potensielle kunder kan komme i kontakt med deg enkelt og raskt. Vi ser ofte nettsteder der telefonnummeret ikke vises tydelig i overskriften, eller at det mangler en side dedikert til kontaktinformasjonen. INGEN ønsker å bruke sine krefter til å finne ut hvordan de kan komme i kontakt med deg. Gi dem en e-post de kan skrive til, et kontaktskjema de kan fylle ut, et telefonnummer de kan ringe, en lenke til Facebook – jo mer, jo bedre!
6. Lastehastigheten din er for treg
Hvis hjemmesiden din bruker for lang tid å laste, vil du mest sannsynlig miste besøkende. Ifølge Google vil 53% av mobilbrukere forlate en hjemmeside dersom det tar mer enn 3 sekunder å laste. I tillegg vil en svak lastehastighet påvirke søkemotorrangeringen.
Les også: Hvorfor lastehastigheten til din hjemmeside er viktigere enn du tror!
Vil du ha et par profesjonelle øyne for å gå gjennom hjemmesiden din? Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor nå!