Hvordan påvirker ITP 2.1 & 2.2 din Google Analytics?

Apple sin Safari-nettleser forankrer konverteringsdataene dine

Google Analytics er avhengig av en informasjonskapsel som plasseres når du besøker et nettsted for første gang. Hvis du besøker samme nettsted noen dager senere, sørges det for at du blir anerkjent som en tilbakevendende bruker. I det minste så lenge du ikke sletter informasjonskapslene dine og bruker den samme enheten minst hvert annet år…. Helt frem til Apples ITP 2.1 og 2.2 for iOS-brukere.

Dette gjelder halvparten av dine potensielle kunder

VISSTE DU AT ALLE 50% AV ALLE BRUKERE HAR EN IPHONE? Det vil si at dette gjelder halvparten av dine potensielle kunder. Så derfor er det viktig å forstå hvordan ITP påvirker resultatene dine og hvordan du bør forstå dem.

Disse oppdateringene til Safari-nettleseren har satt store begrensninger på bruken av informasjonskapsler. Etter ITP 2.1 ble Google Analytics-informasjonskapsler slettet etter syv dager med inaktivitet. Men nå som ITP 2.2 har kommet, slettes Google Analytics-informasjonskapsler kun etter én dag med inaktivitet hvis brukeren kommer fra en lenke på tvers av domener og kun besøker én side.

Kjøpsreisen blir vanskeligere å holde et øye med

Vi gikk fra en utløpsdato på opptil to år og ned til mellom én og syv dager. Tilbakevendende brukere kan derfor ikke lenger gjenkjennes hvis de ikke har besøkt nettstedet ditt i løpet av den gitte tiden. Langsiktige kundereiser spores derfor ikke i Google Analytics.

Teoretisk sett betyr dette at i Google Analytics-statistikken din vil du kunne se flere økter fra nye brukere, og at din gjennomsnittlige kundereise blir kortere. 

La oss si at en kunde klikker på Google-annonsen din og kommer inn på nettstedet ditt, men returnerer ti dager senere for å fullføre kjøpet. Da vil ikke salget kunne spores til samme kunde – og du vil heller ikke kunne gi Google Ads æren for salget ditt.

  Slik hastighetsoptimaliserer du din WordPress side på under 30 minutter

Vær oppmerksom på at dette bare gjelder besøkende som bruker Safari-nettleseren. Selv om Safari ikke er den ledende nettleseren, vil Google Analytics etter oppdateringen fremdeles gi en mindre realistisk innsikt i brukeratferd og ytelse til et nettsted, og i den anledning gjøre det mer komplisert å optimalisere siden.