Facebook for virksomheter – Hva er din unnskyldning?
Fem gode grunner til at bedriften din bør ha en Facebook Business-side
En av hovedårsakene til at virksomheten din skal være på Facebook, er først og fremst fordi det er flere milliarder brukere der – og både dine potensielle kunder (og eksisterende) er også der. De fleste bruker plattformen hver eneste dag, så når du har bygget et solid grunnlag kan du faktisk nå ut til målgruppen din på kort tid!
I tillegg er det et økende antall forbrukere som finner produkter, tjenester eller merkevarer via Facebook, og du går glipp av en del forbrukere som er ivrige etter å kjøpe dersom du ikke er synlig på portalen.
Fremdeles ikke sikker på hvorfor du skal ha en Facebook-side? Så les litt videre. Her er våre fem gode grunner til at du bør ha en side for din bedrift:
1. Bli kjent med målgruppen din
En forretningside på Facebook er en flott måte å kommunisere direkte med målgruppen din og dine følgere. Gjennom Facebook kan de enkelt motta nyttig informasjon og nyheter om bedriften din og produktene dine, og du kan også samle informasjon fra dem gjennom deres handlinger med siden din, i tillegg åpne for en dialog med dine eksisterende og fremtidige kunder.
Her blir Facebook Insight et viktig verktøy. Det er her du får kunnskap og innsikt i hva som skjer på siden din (likes, kommentarer, synspunkter og lignende). I tillegg hvordan målgruppen din opptrer på siden din, og dermed kan du analysere selv hva som fungerer best for din virksomhet.
2. Humaniser virksomheten din
I en verden der alt er digitalisert, verdsettes menneskelig interaksjon og kommunikasjon enda mer. Facebook gir deg muligheten til å tilpasse merkevaren din, samt sette navn og ansikt på bedriften din.
Facebook-siden din representerer din bedrift, men du kan vise den mer menneskelige delen av virksomheten. For eksempel gjennom one-to-one-chats med kunder eller potensielle kunder, eller gjennom innholdet du deler på nettstedet ditt.
3. Bygg et fellesskap
Gjennom en Facebook-side kan du samle målgruppen din og gi dem et sted hvor de kan skrive anmeldelser, dele sine meninger, stille spørsmål og gi tilbakemeldinger både til deg – men også til hverandre. Du kan for eksempel bygge et samfunn ved å:
- Legg ut relevante og interessante lenker
- Organiser konkurranser, arrangementer og kampanjer
- Oppfordre følgere til å bidra med kommentarer
- Ha et konkret sted der du kan dele dine anmeldelser eller andre tilbakemeldinger
4. Facebook er bra for SEO
Facebook er en effektiv måte å drive trafikk til nettstedet og bloggen din hvis du har en. Videre kan innleggene og linkene dine som er lagt ut på Facebook-siden din gi deg et SEO-løft hvis de er indeksert av søkemotorer. I utgangspunktet kan en Facebook-side med relevant innhold om virksomheten din hjelpe deg med å øke søkemotorrangeringen.
5. Konkurrenten din har allerede en Facebook-side
Selvfølgelig bør du ikke gjøre alt bare fordi konkurrenten gjør det, men hvis de har høy synlighet på Facebook eller andre sosiale medier og virksomheten din ikke bruker disse, kan du faktisk ende opp med å miste mange muligheter – spesielt hvis konkurrentene dine er flinke til å bruke sosiale medier.
Avslutningsvis kan en Facebook-side bidra til å øke bevisstheten om merkevaren din, bygge forbrukernes tillit og potensielt øke antall kunder for virksomheten din – og i tillegg koster det ingenting å sette opp.
Så hva er unnskyldningen din for ikke å ha en Facebook-side? Trenger du hjelp fra en Facebook-spesialist? Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor!