Hva er Lokal SEO – Og hvorfor er det en god idé?

Lokal SEO – Be there or be square!

Lokal SEO (Search Engine Optimization) er en effektiv måte å markedsføre din lokale virksomhet på nettet. I utgangspunktet er det en strategisk prosess som fokuserer på å gi den beste rangeringen i søkeresultatene når man leter etter selskaper innenfor et gitt geografisk område.

Har du en fysisk adresse for din bedrift?

Hvis du har en virksomhet med et fysisk sted, er det en avgjørende fordel å bli rangert så høyt som mulig i søkeresultatene. For eksempel, dersom en potensiell kunde gjør et Google-søk på hårprodukter, italiensk mat, bilreparasjon eller det du tilbyr, vil ditt firmanavn dukke opp dersom han eller hun er i nærheten. Hensikten med dette er å skape mer trafikk til nettstedet ditt, noe som til slutt vil resultere i flere kunder og dermed også større inntekter.

Hos CNH Media, ditt SEO byrå, kan vi hjelpe deg med lokal SEO, slik at du kan være sikker på at kundene finner deg og du kan konsentrerer deg om det du gjør best – dette mens vi jobber for å skaffe deg enda flere kunder!

Hvis du fremdeles ikke er overbevist om behovet for lokal SEO, la oss tegne et bilde for deg. For eksempel, i Danmark er sykkel et populært transportmiddel som mange er avhengige av i hverdagen. Helt uten videre punkterer sykkelen på vei til jobb, og ikke alle er flinke til å sette på en enkel lapp. Hva gjør du nå? Du tar ut telefonen og begynner en redningsaksjon som starter med et Google-søk etter en som reparerer sykler i nærområdet, slik at du kan få løst problemet så snart som mulig!

  Er nettstedet ditt raskt nok? Googles hastighetsrapport gir deg svaret!

Vil du være redningsmannen? Da må du ha kontroll over din lokale SEO

Brukere som søker på Google etter bestemte emner eller steder, forventer å finne raske svar og løsninger. De utfører vanligvis et målrettet søk, noe som kan resultere i et salg for virksomheten din. Men hvis du er en av dem som har en virksomhet som avgrenses i et geografisk område uten å bruke lokal søkemotoroptimalisering, vil du sannsynligvis aldri få muligheten til å hjelpe og lappe sykkelen.

Hvordan jobbe med lokal SEO?

Det er mange faktorer som påvirker hvor høyt du rangerer på Google sine lokale søkeresultater. Først og fremst er det viktig å utvikle en skreddersydd strategi som passer din virksomhet så vel som klientellet. Basert på en grundig analyse av nettstedet ditt, vil det være mulig å utvikle en lokal SEO-strategi, som sikrer at du blir plassert så høyt som mulig i lokale søk, og at du vises på kartet i lokalområdet.

Se eksempel her:

lokal seo for god optimalisering

Før Google kan vise virksomheten din på kartet, må du opprette en profil på Google My Business. Her legger du inn data som kontaktinformasjon, beskrivelse av selskapet, muligens bilder og videoer med mer. Deretter bruker Google informasjonen for geografisk plassering, og for å sikre nettstedet ditt et sted i de lokale søkeresultatene.

Et annet punkt som er av stor betydning er å synkronisere all kontaktinformasjon på alle kanaler som bedriften din bruker. Hvis informasjon om adresse, telefonnummer og lignende ikke er den samme på Google+, Facebook og andre sider, kan det hende at søkemotoren har problemer med å analysere henvisningene dine. Dette gjør det vanskeligere å rangere virksomheten din, og kan derfor til slutt bli negativt påvirket. Er du usikker om du har andre tilsvarende feil på hjemmesiden din? Vi deler 6 feil på hjemmesiden som man bør unngå for alt i verden.

Få en gratis SEO-analyse av nettstedet ditt. Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor.

  Hva er SEO og hvordan jobber egentlig Google?