Legg opp produktene dine helt GRATIS på Google Shopping!
Google Shopping har en gratis plattform
Helt siden året 2012 har det kostet selskaper å legge til produktene sine på Google sin plattform, men Google sin president Bill Ready har kunngjort at en stor endring er her.
Alle firmaer innen internetthandel vil kunne legge opp produktene sine helt GRATIS på Google Shopping-plattformen. Derimot må èn fortsatt betale Google for topprangeringen av markedsførte visninger, dette gjennom Google Ads.
Små bedrifter kan få stort utbytte av Google Shopping
Hva forårsaker Google sin raushet? Ifølge Bill Ready ser de mange små bedrifter som er klare til å betjene kunder, men som ennå ikke har funnet en god digital måte å få kontakt med dem. Google mener derfor at de kan hjelpe mange flere kunder med å finne det de leter etter, og samtidig bidra til å forenkle økosystemet som er under press for småbedrifter.
Endringen er ikke et nytt initiativ. Det har vært i gang en stund, men på grunn av Corona-pandemien ble planene akselerert. Dette betyr at det nye, gratis Google Shopping-alternativet allerede tok i kraft for USA 27. april 2020, mens for oss i resten av verden ble dette tilgjengelig noen måneder senere.
For eksisterende kunder betyr dette at de kan liste opp alle produktene i stedet for å markedsføre individuelle produkter. Som ny bruker kan du søke om gratis plasseringer gjennom Google Merchant Center.
Google og Paypal samarbeider for onlinebetalinger
For å hjelpe selgerne med plattformen, samarbeider Google med PayPal for å la dem koble til sine eksisterende kontoer for å kunne enklere godta onlinebetalinger. I tillegg er de i kontakt med selskaper for å sikre at selgerne, som hovedsakelig opererer gjennom egne nettsteder, raskt kan bytte til å selge via Google Shopping.
Google håper at dette initiativet kan være til nytte for selskaper over hele verden, som i disse tider er tvunget til å holde stengt og flytte alt på nettet (for de bransjene der det er mulig). Å bytte til Google Shopping løser selvfølgelig ikke problemer med tilbud og etterspørsel, men det kan bety at mindre selskaper med varelager som ikke var tilgjengelig før, vil kunne vises i søkeresultatene. Forhåpentligvis kan det være en redningsbåt for små bedrifter som har det litt vanskelig akkurat nå under de strenge restriksjonene.