👉 5 spørsmål du lurer på rundt SEO blir besvart
SEO: hva er det, hva står det for, hva betyr det og hvorfor er det viktig?
I denne artikkelen skal vi besvarer de mest vanlige spørsmålene rundt SEO. Det er viktig for deg som enten bedriftseier eller ansvarlig med markedsføring, å kunne vite det nødvendige og hvorfor det bør være i ditt fokusområde. I de siste 10 årene har vi sett store forandringer og alt blir mer og mer nettbasert, vi må også holde tritt med alle disse endringene og tilpasse oss.
Hva står “SEO” egentlig for?
SEO betyr “Search Engine Optimization”, eller direkte oversatt vil det være “Søkemotor optimalisering”.
Vi er alle enige i at Google er den største søkemotoren på markedet. Når du eller en potensiell kunde ønsker mer informasjon, enten det er et kjøp eller informasjon, så tyr de fleste av oss til Google. I søkefeltet skriver vi inn akkurat det vi leter etter, og innen kun noen få sekunder har vi flere hundre eller tusen treff på det temaet vi er interessert i.
Hva betyr SEO?
Du har helt sikkert lagt merke til at Google gir deg flere alternativer til lenker der du kan klikke deg inn for å besvare dine tvil eller spørsmål. Kanskje du også har sett at helt nederst på den første siden kan du bla deg bakover, og du finner enda flere lister lengre bakover.
Det fungerer slik, at dersom Google har notert seg en nettside som de mener ikke er veldig relevant for spørsmålet ditt, så vil de legge denne siden lengre bakover. Dette gjør de fordi Google sitt mål er at du som forbruker skal ha en god brukeropplevelse, og kun se søkeresultater som interesserer deg. Dersom du skulle få mange irrelevante søkeresultater, så ville du kanskje heller letet etter svarene dine i leksikon eller ved å ringe en venn, enn å “kaste bort tid” ved søke på Google.
Hva er SEO?
Helt kort forklart er SEO en handling som utføres med det mål å forbedre nettsiden, slik at det resulterer i mer trafikk og derav i flere kunder.
Selv om du har en god og pen hjemmeside, så betyr ikke det automatisk at kundene dine vil enkelt finne deg på nettet. Det er her SEO kommer inn – dette for å kunne gi en ekstra finpussing, slik at man kan være sikker på at man ikke forsvinner i bunken til alle søkeresultater fra Google og havner på en av de bakerste sidene som aldri blir sett. Det kan være du har noen hjemmesidefeil du aller helst bør unngå!
Hvordan fungerer søkemotorene i praksis?
Søkemotorer bruker roboter for å undersøke sider som finnes på internett. De samler inn informasjon til alle sidene ved å tillegge dem i en indeks. Videre vil algoritme analysere indeksen slik at flere hundre faktorer tas i betraktning i forhold til hvor siden bør rangere i søkeresultatene.
I motsetning til Google annonser, der man betaler for å komme høyt opp på søkeresultatene. Så fungerer SEO slik at man jobber seg sakte men sikkert oppover rangstigen gjennom at man beviser til Google at man fortjener en høyere plass fordi man har en relevant side.
Hvorfor SEO? Er dette noe jeg bør fokusere på?
Før vi besvarer hvorfor man bør tenke på SEO, vil vi gjerne stille deg et spørsmål: “Hvordan finner dine potensielle kunder deg?”. Muligens selger du et produkt eller en tjeneste, og du har helt sikkert en nettside der man kan finne mer informasjon før én bestemmer å handle akkurat fra deg.
Tar du de nødvendige tiltak for å komme høyere opp i søkemotorenes sine resultater? Vær sikker på at du ikke mister potensielle kunder kun fordi det mangler et par forbedringspotensialer til nettsiden din!
Få en gratis analyse av din hjemmeside fra eksperter på temaet – vi inviterer deg å ta kontakt med oss i CNH Media, ditt SEO byrå i dag.