Hvilke produkter kjøper kundene når de klikker seg inn på din annonse?
Effektiv rapportering fra Google Shopping avslører brukernes tendenser
Visste du at Google Ads kan rapportere kjøpsdata for shoppingkampanjer og spore all kjøpsrelatert informasjon? Du leste riktig – det er mulig for deg å få enda bedre innsikt i hva klikkene dine egentlig går til.
Et annonseklikk på et produkt kan godt føre til salg av andre produkter. Det som er smart med å kjøpe data er at det lar annonsører se all informasjonen av hva som ble kjøpt, etter at en annonse har blitt klikket på. I tillegg kan du også se hvilke produkter som har størst sjanse for å konvertere, samt hvilke varer som selger best.
En annonse kan føre til kjøp av andre produkter
Når brukere klikker på en annonse av for eksempel fuktighetsgivende dagkrem, kan det godt være at de også ser litt rundt for å se etter andre interessante produkter. Det kan også hende at de ender opp med å kjøpe en kroppsolje med kokosnøtt lukt og en håndkrem, dette i stedet for det de faktisk letet etter helt i begynnelsen.
Annonsen de klikket på fikk dem inn i nettbutikken, men de kjøpte ikke produktet det ble annonsert for. Hvordan i all verden skal du finne ut hvor stor fortjenesten egentlig var på akkurat det klikket seg inn på?
Denne typen oppførsel er absolutt ikke ny og har hittil vært vanskelig å samle inn data for dette – men den tiden er endelig over! Det er mange fordeler med å bruke denne informasjonen til shoppingkampanjer. Du får detaljerte rapporter om solgte produkter, du får klar måling av inntektene og fortjenesten til Google Shopping-annonser, samt rapportering om den gjennomsnittlige ordreværdien – og det stopper ikke her.
Hvilke innkjøpsdata er inkludert i rapporten?
1. Rapport om solgte produkter
Dataene rundt handlekurven fra nettbutikken din brukes også til å lage rapporter som inneholder detaljer om solgte varer, for eksempel:
Hvilke budenheter (mobil, nettbrett, datamaskin) som fører til produktsalg
Om brukere faktisk kjøper produktene som vises i annonsene de klikker på
Om forskjellige buddimensjoner (f.eks. enheter eller geografisk beliggenhet) påvirker størrelsen på handlekurven og den gjennomsnittlige ordreværdien
Hvilke budenheter som gir høyest bruttofortjeneste
Med andre ord kan du nå finne ut om nettbutikken din har flest shopaholics fra Oslo-området, om det brukes mer penger på shopping fra en smarttelefon, eller om det er en spesifikk kampanje som ligger bak størstedelen av salgene dine. . Smart, ikke sant?
2. Tilskrevne salgsberegninger
I tillegg vil du kunne inkludere andre salgsmålinger og beregninger, for eksempel:
- Bestillinger: Antall transaksjoner fullført etter et annonseklikk
- Inntekt: Den totale inntekten fra alle transaksjoner gjennom klikk på en annonse
- Kostnad for solgte varer: Den totale forretningskostnaden som av ett bestemt produkt
- Bruttofortjeneste: Total fortjeneste fra alle transaksjoner gjennom klikk på en annonse
- Gjennomsnittlig ordreverdi: En utregning ved å dele omsetningen på antall ordrer
- Gjennomsnittlig størrelse på handlekurven: Gjennomsnittlig antall produkter i handlekurven.
3. Salgsberegninger på tilbudsnivå
Sist, men ikke minst, får du en salgsberegning som måler produktene i en ordre, og den inkluderer også data om hvor mange enheter som er solgt, produktinntekter og bruttofortjeneste på produktene.
Vil du ha profesjonell hjelp med Google Shopping-kampanjene dine? Eller hva med å bruke Google sin automatisert Shopping-kampanje? Fyll ut kontaktskjemaet nedenfor og vi gir deg svar på det du lurer på!