Kvalitetspoeng, hva er dette og hva betyr det for dine Google annonser?

Vi besvarer alle dine spørsmål når det kommer til dine kvalitetspoeng, se tipsene her!

Ulike forretningseiere betaler forskjellige priser for akkurat de samme søkeord. Google har sine måter å kalkulere om du som bedriftseier skal betale en høy eller lav pris i forhold til dine konkurrenter. Vær forberedt og gjør de nødvendige endringer så kan du muligens spare en del penger! I denne artikkelen gir vi deg noen tips.

Hvordan fungerer kvalitetspoeng når det kommer til Google annonser?

Kvalitetspoeng, eller også kalt “Quality Score” handler om en karakter mellom 1 og 10. Det er søkemotoren selv som gir ut disse karakterene eller poengene, men du som bruker av deres annonser kan faktisk ha en meget stor innflytelse på hvor du vil ligge på denne rangstigen.

Har du høye kvalitetspoeng får du billigere priser per klikk på annonsene dine, men dersom du har lave kvalitetspoeng må du betale mer enn dine konkurrenter som kjemper for plasseringen med akkurat de samme søkeordene som deg selv.

Vi skal ta for oss de viktigste punktene som Google tar i betraktning når de velger om du skal opp eller nederst på denne rangstigen.

Nettsiden din har stor påvirkning på dine kvalitetspoeng

Når dine potensielle kunder ser annonsene og klikker seg inn til nettsiden din, så er det mange faktorer som påvirker dine kvalitetspoeng. Her deler vi noen av disse punktene med deg:

  • Lastehastigheten på hjemmesiden: I andre artikler har vi tidligere snakket om lastehastigheten til hjemmesiden din. Det er absolutt verdt å forsikre seg om at den er rask, dersom det tar noen sekunder for mye å laste vil du faktisk miste flere poeng.
  • Landingssiden: Opplevelsen til landingssiden, eller med andre ord, den utvalgte siden på nettsiden din som er linket til annonsene dine, må ha tilsvarende tekst som er relevant i forhold til innholdet til annonsene dine.
  "Skal du bruke Google Ads eller skal du bruke Facebook Ads?” - dette er det store spørsmålet

Hva er det kundene dine faktisk søker etter?

I tillegg kan vi ikke nevne det nok ganger, relevanse “is the key” når man skaper en god kampanje. Her har vi spesifikke systemer for å sjekke hvor mange som søker på bestemte ord eller setninger – husk at dette kan variere fra dag til dag avhengig av innflytelse fra media, venner, nyheter og lignende.

kvalitetspoeng og google ads

Gode eksempler på hvordan og hvorfor noen har høyere kvalitetspoeng enn andre

Det finnes gode eksempler på reelle forretninger som merker stor forskjell når det kommer til hva de betaler for akkurat det samme søkeordet – kun fordi de ikke har iverksatt noen tiltak for å få en høyere kvalitetspoeng.

Vi vil gi dere et innblikk i hvordan denne tekniske biten faktisk utfolder seg i det virkelige liv. Klikk dere inn på denne artikkelen for å lese mer om kvalitetspoeng og hvordan du kan bli bestevenn med Google.

Meny