Nå er det mulig å målrette annonsene dine mot din ideelle kunde

Kombinert målgruppe: Et fantastisk målrettingsverktøy med Google

Du har kanskje ennå ikke oppdaget den spennende målrettingsfunksjonen som venter på å bli brukt i søkekampanjene dine på Google Ads. Hvis du ser nøye etter, kan du se at kombinert målgruppesegmentering endelig har blitt tilgjengelig for deg. Du kan bruke den nye funksjonen til å målrette annonsene dine bedre og mer nøyaktig mot de som ønsker å kjøpe produktene eller tjenestene dine.

Hva er kombinert målgruppe?

Som navnet “kombinert målgruppe” antyder, handler det om å kombinere forskjellige attributter, som for eksempel tilknytning og demografisk informasjon om dine spesifikke målgrupper.

Med “AND”, “OR” eller “NOT” -direktivene kan du utdype hvilke personer annonsene dine skal vises for.

Målrette annonser mot dine potesielle kunder som er en kombinert målgruppe

La oss si at du målretter en annonse mot hageentusiaster (målgruppetilhørighet) eller folk som ønsker å kjøpe nye arbeidshansker (målgruppe i markedet).
Med kombinert målgruppe kan du overlappe målgruppens tilhørighet til målgruppen i markedet, og dermed målrette annonsen til for eksempel hagehansker for hageentusiaster som også vil kjøpe nye hagehansker = din ideelle kjøper.

Uten kombinert målgruppe vises annonsen til folk som er hageentusiaster, men som ikke nødvendigvis vil kjøpe nye arbeidshansker. Den vises også til folk som ønsker å kjøpe nye arbeidshansker, men som ikke nødvendigvis er hageentusiaster.

Hvordan velge mer spesifikt?

Det er mulig å legge til flere målgrupper (ved å sette inn “OR”) og ekskludere målgrupper fra en kampanje (“NOT”). Men der spillereglene for annonsører endres, er “AND” -direktivet, nettopp fordi for første gang kan du velge en mer spesifikk målgruppe.

  "Skal du bruke Google Ads eller skal du bruke Facebook Ads?” - dette er det store spørsmålet

I søkekampanjer er kombinert målretting utformet med søkeord. Det vil si at brukerne som oppfyller de kombinerte målgruppekriteriene og søker i de angitte søkeord for kampanjen, er de eneste brukerne som vil se annonsene for den utvalgte kampanjen.

Hva betyr det for deg?

Google har over tid gjort mange oppgraderinger når det kommer til målretting i søkekampanjer. Først ble målgrupper i markedet lagt til, deretter tilknytningsmålgrupper og nå kombinert målretting.

Når du målretter annonser mot et veldig spesifikt publikum, kan du designe bedre annonser som henvender seg spesielt til den bestemte målgruppen. Det kan for eksempel være for brukere som nylig har besøkt nettstedet ditt, men som ikke kjøpte fra deg, eller for besøkende som har sett på utvalgte produkter og lignende.

Fordi du kan målrette mot bestemte forbrukere, er det rom for å eksperimentere med nye og mer nøyaktige annonsetekster, andre bud og bredere søkeord på en helt ny måte!

Meny