For første gang noensinne .. Du kan tilpasse forhåndsvisningen din i Google sine søkeresultater!
Nå er det mulig å tilpasse utdraget for nettstedet i søkeresultatene
Ved utgangen av 2019 kunne alle nettstedseiere verden over bruke Google sin nye markering, som gjør det nå mulig å tilpasse hvordan søkeutdrag vises i Google sine søkeresultater.
Inntil nå har Google alltid sørget for at utdragene samsvarer med hva brukerne søker på eller i hvert fall i forhold til den enheten de søkte fra. Som nettstedseier har du hatt begrenset innflytelse på hvordan utdraget ditt så ut. Det eneste man kunne gjøre var å ta bort eller legge til noe dersom tekstutdrag var noe man ønsket seg.
Men Google har kommet med bedre løsninger! Så hvis du er en heldig eieren av et nettsted, kan du nå kontrollere hvordan innholdet på nettstedet ditt forhåndsvises på Google.
Hvordan virker det?
Noen av de nye tilpasningsalternativene du kan eksperimentere med, inkluderer hvor langt utdraget skal være, lengden på videoeksempler og størrelsen på miniatyrbilder (Psst … det er kjent at større bilder gir høyere CTR).
Du kan også begrense at hele tekstseksjoner vises i et utdrag hvis du ikke vil avsløre alle gullklumpene dine i SERP-ene. Smart, ikke sant?
I tillegg kan du legge til annen informasjon, for eksempel rangering, prisklasse og anmeldelser som du sannsynligvis allerede har opplevd i dine daglige søk på Google.
Deretter vil det være mulig å sammenligne, inkludere dokumenter, sette inn visninger, kommentarer, bilder og legge til knapper som ‘LEGG TIL I HANDLEKURVEN’.
Påvirker de nye tilpasningsfunksjonene SEO?
Først er det er viktig å nevne at den nye oppdateringen ikke er ment å påvirke søkerangeringen på nettsteder. Det vil bare påvirke hvordan kodestykker fra nettstedet vises i søkeresultatene.
Det som har endret seg er click-through fra søkingen. Utdrag som kun inneholder en tittel vil i prinsippet motta færre klikk, hvorav relevante og engasjerende utdrag mest sannsynlig vil få flertallet av klikkene. Men ta ikke feil, godt innhold til kunden er fortsatt nøkkelen til å generere organiske klikk. Det er imidlertid ingen tvil om at dette er en spennende mulighet for å øke det organiske engasjementet.